söndag, april 06, 2008

"Österåker får underbetyg i allt. Invånarna starkt kritiska i enkät."

I veckans ”Mitt i Södra Roslagen” läser jag att ”Österåker får underbetyg i allt. Invånarna starkt kritiska i enkät.”


I ”Vårt Österåker” informationstidning från Österåkers kommun läser jag en annons med rubriken ”Bemötande i fokus!” där man skriver att:” Vi utvecklar kontinuerligt vår verksamhet för att tillgodose kommuninvånarnas behov. Bemötande är ett område som vi satsar extra mycket på under 2008”.



Då undrar jag varför bemöts inte alla kommuninvånare demokratiskt? Jag tänker naturligtvis på de väljare som i kommunalvalet 2006 röstade in sina förtroendevalda till kommunfullmäktige, men som av de övriga partiernas förtroendevalda förhindrats att delta i kommunala nämnder, bolag och styrelser.



I kommunfullmäktige har fem partier fått 2 mandat vardera. Två partier har fått fem mandat vardera. Och två partier har fått 14 resp. 17 mandat i KF.



Men av de fem partier som fått 2 mandat vardera har endast tre av dem ledamöter och ersättare i kommunala nämnder, bolag och styrelser. Varför?



För fler kritiska röster läs även: http://www.freewebs.com/raddavarskog och http://www.barneniosteraker.se

Inga kommentarer: