tisdag, juli 19, 2005

"Österåker - skärgård och stad, Översiktsplan 2006"




Österåkers kommun med sitt läge i Stockholmsregionens nordostsektor är mycket kommunikationsberoende. Den stora ytan innebär bl. a. att avståndet från Åkersberga centrum till de nordöstra kommundelarna är större än till centrala Stockholm. Kommunen är för sina invånares försörjning mycket beroende av arbetspendling till arbetsplatser i Stockholm eller andra delar av regionen. Det saknas långtidsparkeringsplatser för bilar i anslutning till Åkersberga station om man vill fortsätta med tåg mot Stockholm. Bilägare måste vid biobesök flytta bilen från parkeringen efter tre timmar även efter kl. 22, om man inte vill riskera att få parkeringsböter. Den tidigare snabba avfolkningen av kommunens skärgård och glesbygd har följts av en omfattande fritidsbebyggelse både på öarna och i fritidshusområden s.k. "förnyelseområden".

En stor del av kommunens fritidshus kan i framtiden omvandlas till permanentboende. Därför bör man redan nu satsa på bättre kollektiva samfärdsmedel i form av bussar och/eller spårbunden trafik. Samt på turism, hyres-och mindre bostäder för ungdomar och äldre samt fler arbetsplatser i form av mindre tjänste- och serviceföretag.

För vissa grupper av äldre eller funktionshindrade krävs särskilda bostäder. Även utbyggnad av bredbandsnätet bör ske för att möjligöra olika typer av distansarbete utfört i hemmet även inom kommunens perifera delar.

Förläng Roslagsbanan norrut mot Roslags-Kulla och Norrtälje för att avlasta väg 276 och de mest belastade utfarterna mot denna. I samband med att väg 276 förbättras bör förutsättningarna för en lokalväg och/ eller GC-väg även mellan Rosenkälla och Åkersberga undersökas och byggas på liknande sätt som skett mellan Grandalen/Skånsta till Singökorsningen mot Skärgårdsstad. Detta skulle ge förutsättningar för bättre kollektivtrafikförsörjning.

Nya bostadsområden är planerade att tillkomma i centrala Åkersberga i Luffarbacken och på Björkhagsvägen trots att där föreligger behov av att behålla befintliga skogs-och strövområden för rekreation och av miljöhänsyn. Det är även angeläget ur kultur- och landskapssynpunkt liksom för friluftslivet att de odlings-och hagmarker som i dag hålls öppna fortsätter att brukas. Detaljplanläggning pågår för ny småhusbebyggelse samt förskola/äldreboende. Områdets östra delar skall bevaras som strövområde med anslutning till Trast-och Södersjön vid Grandalen. När kulturhistoriskt värdefulla miljöer berörs i samband med detaljplanering och tillståndsprövning, ska en analys och avvägning ske mellan exploaterings- och bevarandeintressen, i förekommande fall en miljökonsekvensbeskrivning/miljöbedömning.

En högre exploateringsgrad och större stadsmässighet än för nuvarande kan inte övervägas. Event. tillkommande bebyggelse måste vägas mot andra intressen inte minst tillgängligheten för friluftsliv och turism enligt Miljöbalken ( MB) 4 kap 2 §.

I MB angivna gränsvärden överskrides redan idag p.g.a. den omfattande genomfartstrafiken på länsväg 276 och Söralidsvägen. Trafiken på väg 276 kommer att öka på grund av kommunens fortsatta tillväxt med kapacitetsproblem som följd. Upprustning av befintlig väg genom tätorten blir därför nödvändig liksom på sikt utbyggnad av en ny genomfart. Det nuvarande reservatet för "Röllingbyleden" ska därför kvarstå. Man skall inte heller vara i behov av egen bil för att kunna åka till nuvarande skogs-och strövområden inom tätorten Åkersberga eller dess omgivningar.

Befolkningsutvecklingen innebär dessutom enl. prognos att antalet invånare äldre än 65 år som inte kan eller vill köra egen bil i det närmaste fördubblas till år 2030 och att kommunens resurser för äldrevård och omsorg måste kompletteras även av den anledningen. Planera därför redan nu att bygga integrerade äldreboenden i befintliga småhusområden så att dessa boendeformer finns tillgängliga när dagens äldre invånare blir äldre/äldre invånare. Någon slags lokal buss- eller taxiringlinje bör etableras. Möjligen ny sträckning av busslinje 628. En liten matarbusslinje i likhet med den som finns i Norrtälje (Näbbmusen) vore kanske bra? För att få folk att bo permanent i skärgårdsområdena måste nya arbetstillfällen skapas En lokal taxibåtringlinje bör etableras. Allemans- och strandskyddet bevaras. Minimera avloppsvattnet från s.k. "förnyelseområden" och låt all rening ske i Margretelunds reningsverk alternativt bygg nya reningsverk i anslutning till ny bebyggelse. Återupprätta en politisk ledningsgrupp för Agenda 21 och starta även en politisk ledningsgrupp för Agenda 22. Allmänhetens tillgänglighet till kommunal service, god miljö, skog, sjöar och hav skall säkerställas i alla delar av kommunen. Enligt MB 7 kap 13,14 §§ gäller generellt strandskydd vid havet, insjöar och vattendrag på ett avstånd av 100 m från strandlinjen, vid normalt medelvattenstånd, för både land och vatten. Strandskyddet är i sig ar ett byggnadsförbud, vilket inte beaktats tillräckligt i bl.a. Österskär.

En successiv omvandling bör ske av de förfulande delar av industrimarken som möter resenärer längs Roslagsbanan och Sågvägen till handel och mindre störande arbetsplatser än för nuvarande.

Österåkers kommun

Inga kommentarer: