torsdag, mars 10, 2005

Konsumenträtt och privatekonomi

I Österåkers kommun saknas konsumentvägledare, som invånare kan vändasig till om klagomål och råd inför köp.Det finns en budget- och skuldrådgivare, som ger råd om ekonomi eller skulder.
Behov av närhet och kontakt med konsumenter tycks inte intressera våra politiker.Konsumentvägledningen är inte obligatorisk.. Därför serden olika ut i olika kommuner. Men behovet av konsumentvägledning ärsjälvklart lika stort var i landet man än bor.
Konsumentvägledning är samhällsekonomiskt lönsamt.
Behovet av bra konsumentvägledare har aldrig varit större än nu. De starka marknadskrafterna och det enorma utbud som avregleringarna inneburit på flera områden är en anledning. God konsumentvägledning, med både förebyggande arbete i form av utbildning av både konsumenterna och det lokala näringslivet och direkta hjälpinsatser när något redan gått snett, kan avlasta budget- och skuldrådgivningen. Österåker tillhör de kommuner, som i likhet med många andra kommuner i Storstockholmsområdet, ser konsumentvägledning som en icke prioriterad kommunal verksamhet. Det är tråkigt, eftersom dessa kommuninvånare säkerligen ofta ringer till konsumentvägledarna i Stockholms kommun och därmed belastarderas verksamhet. Jag anar att detta skapar många tråkiga diskussioner ochriver dessutom upp en massa känslor. Att invånarna i Österåker, m fl.kommuner utan egen konsumentvägledning, skulle ha bättre rustade konsumentertror jag inte ett ögonblick på.Konsumentverket rekommenderar en konsumentvägledare per 20 000 invånare.Politiker anser oftast det mer effektivt allt föreläsa en timme för 30 skolelever om konsumenträtt och privatekonomi än ett halvtimmes telefonsamtal med en person som har hamnat i ett konsumentproblem. Man prioriterar också näringslivs- och massmediakontakter. Vi borde jobba mycket mer i samverkan medgrannkommunerna i sådana frågor. Förhoppningen är att uppmärksammakommuninvånarna på risker och möjligheter och uppmuntra till kontakt medkonsumentvägledningen innan något har gått allt för snett. Det spar pengarför både kommunen och dess invånare.Skulle det inte vara en bättre idé att kontakta några grannkommuner och höraom deras intresse för samverkan?
Konsumentverksamhet saknas även i Vallentuna, Täby, Vaxholm och Värmdö.

Inga kommentarer: