måndag, december 06, 2004

Åkersberga Filmstudioprogram

9/12 LILLE JACQUES FRÅN NANTES
Frankrike 1991, Varda
118 min
Agnès Vardas kärleksförklaring till sin man filmregissören Jacques Demy. En underbar skildring av Demys lyckliga uppväxt i familjens bilverkstad 1939-1949 och hans drömmar om att få bli regissör.

16/12 PSALMER FRÅN KÖKET
Norge 2003, Hamer
94 min
Motvilligt uppflugen på en piedestal studerar forskare, utsänd av svenska hushållningsinstitutet, norsk ungkarls köksrutiner under 1950-talet i smått absurd och lågmäld komisk historia. Tomas Norström

Våren 2005:



13/1 BABUSJKA - KÄRA MORMOR
Ryssland/Frankrike 2003, Bobrova
98 min
Ömsint existentiellt drama där gumman Tossia har svårt att få sina rika och moderna släktingar att ta hand om henne när gamla och nya ryska värderingar krockar. Nina Sjubina, Anna Ovsjannikova

20/1 FADER AMAROS SYNDER
Mexiko 2002, Carrera
118 min
Avslöjande om ung präst som får tjänst i landsortsstad för att undersöka hur utbredd korruptionen är inom katolska kyrkan. Han brottas snart själv med celibatlöften och karriärlystnad. Gael Garcia Berna

27/1 INTIMA FRÄMLINGAR
Frankrike 2003, Leconte
104 min
Elegant och charmigt kammarspel där kvinna på väg till psykiatriker tar fel dörr och kommer till skat-terådgivare som inte avslöjar sin identitet när hon börjar berätta om sig själv. Sandrine Bonnaire

10/2 21 GRAMS
Tyskland/USA 2003, Iñárritu
124 min
En av förra årets mest uppmärksammade filmer är ett intensivt och gripande drama där tre människors liv och öden förändras på grund av en bilolycka. Sean Penn, Benicio del Toro, Naomi Watts

17/2 FLICKA MED PÄRLÖRHÄNGE
Luxemburg/Storbr. 2003, Webber
100 min
Stillsamt, vackert och gåtfullt om 1600-talskonstnären Vermeers förhållande och utnyttjande av familjens unga piga som stod modell till den berömda målningen "Flicka med turban". Scarlett Johansson

24/2 MODERNA TIDER
USA 1936, Chaplin 87 min
Den lille luffaren hetsas vid löpande bandet, plågas av nya uppfinningar, blir oavsiktligt frontperson i ett demonstrationståg, sniffar kokain och möter kärleken i tidlös satir över det moderna samhället.

10/3 LIVETS HJUL
Sydkorea/Tyskland 2001, Kim
103 min
Bildskön och meditativ skildring om munk som bor på flotte i en sjö i Sydkoreas avlägsna bergstrakter. I samklang med naturen fostrar han en ung pojke i medkänslans svåra konst. Oh Young-su, Kim Ki-duk

17/3 FYRA NYANSER AV BRUNT
Sverige 2003, Alfredson
192 min (med paus)
I sin första långfilm låter Killinggänget oss ta del av fyra från varandra fristående berättelser från lika många platser i Sverige vilka både ger en oroande och tragikomisk bild av tillståndet i vårt land i dag.

7/4 THE LAST DAYS
USA 1998, Moll
87 min
Dokumentärfilm som berättar om fem ungerska judar vilka överlevde Förintelsen. Ögonvittnesskild-ringar vävs samman med unika bilder och filmsekvenser till en stark krönika om nazismens brott.

14/4 BRUDENS SON
Argentina 2001, Campanella
125 min
Underhållande dramakomedi om medelålders restaurangägare och arbetsnarkoman som hamnar i livs-kris, men upptäcker att det är svårt att ändra livsstil och finna kärleken. Ricardo Darin, Norma Blanco

21/4 GOSSKÖREN
Frankrike 2003, Barratier
97 min
Känslosam må bra-film om mild lärare och kompositör som kommer till skola med övergivna och be-svärliga pojkar, startar skönsjungande kör i strid mot rektorns intentioner och vinner elevernas respekt.

Österäkers kommun - Filmprogram

Inga kommentarer: