söndag, november 07, 2004

Filmen Håkan Bråkan och Josef

Den 8-årige Håkan Andersson får en lillasyster och är därmed inte längre minst i familjen, vilket han har svårt att hantera. Han får alla sina tidigare drömmar om ett behagligt liv såsom storebror grusade av ett skrikande, ömtåligt och krävande litet monster; Isabelle.
Snart får han dock stöd av en manipulativ liten dataanimerad sköldpadda Josef, som kan prata. Jag blev särskilt förtjust i sköldpaddan.

I rollerna: Axel Skogberg, Per Svensson, Tintin Anderzon, Johan Rheborg, m.fl.
Regi: Erik Leijonborg

Håkan Bråkan från förra årets utskällda julkalender som baserades på Sune-böckerna, har blivit långfilm. Lillasystern tar alldeles för mycket av familjens uppmärksamhet. Håkan känner sig lite ensam och svartsjuk - tills den bittra sköldpaddan Josef dyker upp i hans liv.

Josef är en välskriven figur & Jonas Karlsson gör en storartad insats när han gör rösten. Fido Film som har gjort dataanimationerna har gjort ett väldigt, väldigt bra jobb som skulle stå sig bra internationellt.

Håkan Bråkan & Josef är en hyfsat spännande actionkomedi, samtidigt som det är en bra och rolig skildring av hur det kan vara att få småsyskon när man är liten. De har lagt en ton som känns avslappnad och inte fullt så styltig som det fortfarande kan vara i svensk film många gånger. Här är det naturlig skön dialog och karaktärerna är charmiga, särskilt Johan Rheborgs Ragnar.

Jag hade roligt när jag såg filmen i går, och om jag varit barn hade jag säkert haft ännu roligare.

www.bioprogrammet.nu - Info om filmen Håkan Bråkan och Josef

Inga kommentarer: