fredag, oktober 29, 2004

Filmen "Requiem for a Dream"

Regi: Darren Aronofsky
Manus: Hubert Selby Jr., Darren Aronofsky novell: Hubert Selby Jr.
Producent: Eric Watson, Palmer West m fl
Skådespelare: Ellen Burstyn, Jared Leto, Jennifer Connelly, Marlon Wayans, Christopher McDonald, Louise Lasser, Marcia Jean Kurtz, Janet Sarno, Suzanne Shepherd, Joanne Gordon, Charlotte Aronofsky, Michael Kaycheck, Jack O'Connell, Chas Mastin, Ajay Naidu m fl
Längd: 102 min

Rekviem för en dröm
Sara är änka och lever ett trist och innehållslöst liv tills hon plötsligt får möjligheten att vara med på TV. För att bli snygg och smal när hon får sina 15 minuter i rampljuset luras hon till en livsfarlig pillerdiet. Ellen Burstyn Oscarnominerades för sin roll i Requiem for a dream och belönades med pris vid Stockholm Film Festival år 2000.

Vackra bilder av en stadsmiljö tagna med en fast kamera på stativ. En brandpost i förgrunden och det gyllene skenet från en solnedgång. Den snygga flickvännen i relief mot en frodig gräsmatta. Klipp. Klipp. Klipp. Vackra ungdomar som silar och röker på. Som skrattar när kicken kommer. Dansar till hippa vinylplattor. Fastforward. Fastforward. Klipp.

Innan intrigen kommer igång hotar bildspelet att bli pretentiöst. Fasta vackra bilder blandas med snabbspolade scener klippta i högt tempo. Och innan intrigen kommer igång vilar en gloria över droganvändandet. Men det här är innan jag har förstått vart filmen är på väg. Den är inte någon drogglorifiering, den är den obehagligaste och starkaste skildring av missbruk vita duken någonsin presenterat.

Kanske hotar ett fåtal scener i filmens början att bli pretentiösa, kanske visar de allt för uppenbart karaktärernas sinnesstämningar, men när intrigen kommer igång är regin perfekt och jag förstår avsikten bakom de där få scenerna i filmens början. Regin genomgår liksom karaktärerna en resa och en förändring. Historien och regin går hand i hand.

Harry och Marion är ett par vars största intresse är att knarka. Harrys bästa vän Tyrone har samma hobby. Tillsammans drömmer dessa naiva ungdomar om att bli rika, bo flott och att slippa jobba. Den drömmen ska bli verklighet genom organiserad knarklangning. Sara är Harrys överviktiga mamma. Hon ska få vara med i TV och då ska hon bära sin gamla röda klänning, som hon för länge sedan växt ur. För att komma i kläningen måste Sara gå ned i vikt. Bantningen ska ske med piller.

Om dessa fyra karaktärer handlar Requiem for a dream, deras livsituation, deras drömmar och deras misslyckande att nå dessa. Filmen är uppdelad i tre kapitel: sommar, höst och vinter. Tonen i första kapitlet är ljus, som årstiden den utspelas under och karaktärernas humör, men i slutet av sommaren börjar Sara med sin pillerdiet. Sommaren glider över i höst och tonen mörknar. Efter det kommer vintern och slukar det sista ljuset.

Mörkret. De snabba klippen. Hallucinationerna. Den allt mer tätnande intrigen fångar mig och håller mig fast. Klipp. Klipp. Klipp. Jag vill inte vända bort blicken. Jag vill inte missa en sekund. Klipp. Det som spelas upp framför mig äter sig in i mina ögon och ned i magen. Det som händer på duken äcklar mig. Vrider mina tarmar ut och in. Får mig att vilja vika bort min blick. Får mig att hata knarket och dem som utnyttjar offren. Klipp. Klipp. Klipp. Får mig att undra hur vissa scener spelades in.

En vanlig film innehåller mellan 600 - 700 klipp, Reqium for a dream innehåller 2000. Requiem for a dream innehåller förutom en bra och tänkvärd historia. Ellen Burstyn i en fenomenal roll som Sara Goldfarb, bra soundtrack och fantastisk dramaturgi. Den är ett prov på vilket allkonstverk film kan vara och borde vara. Inte bara en historia berättad med rörliga bilder utan en total upplevelse. Requiem for a dream är stor filmkonst, en karamell för öron och ögon och ett brutalt slag i magen.

Tyärr kommer de flesta människorna inte att gå och se den här filmen p g a den obefintliga marknadsföringen. Var inte en av dem utan gå och se Requiem for a dream, en av bioreportoarens få filmer värda sina pengar.

Inga kommentarer: