fredag, september 17, 2004

"Vad som helst kan hända med idioter vid makten"

vivenius


Pia Kocahârzem skriver; "Det som Michael Moore säger i sin film förstod vi vanliga människor från början. Vi hade kunnat förhindra detta hemska krig om vi hade fått bestämma,

Nu har jag sett Fahrenheit 9/11 och blev så fruktansvärt upprörd, utan att egentligen förstå varför så där genast. Hade jag varit ensam på visningen hade jag rest mig upp och gått, men nu var jag bjuden med andra på en förhandsvisning.

Gott och väl, man märkte redan från början att det fanns humor med i bilden. Alla scener med presidenten var klart förlöjligande och som skämtteckningar. Man fick se när Bush hade blivit vald till president och skulle åka till Vita Huset. Vägen var kantad av demonstranter med plakat med texten �God save us� och andra liknande negativa uttalanden, som visade klart att det amerikanska folket inte hade något förtroende för Bush ens från början. Han fick ha extra eskort för att kunna ta sig till sitt ämbete.

Man visade hur valfusket hade gått till, hur många röster som inte räknats och så vidare. Vi fick veta hur många gånger Bush hade gått i konkurs i sina oljeaffärer och var pengarna till hans kampanjer kom ifrån, jo oljelanden.

Det var en fruktansvärd film, som visade den vanliga människan som förlorat söner i kriget. En mor läste sin stupade sons brev, där han skrev att kriget påminde om Vietnamkriget och att han hoppades att �idioten� inte skulle bli omvald. Soldaten förstod inte vad han gjorde i Irak, över huvud taget!

En irakisk kvinna ropade till Gud om hjälp att bli kvitt dem som förstört alla husen och dödat alla oskyldiga i byn, de som inte hade en armé eller ens skjutvapen. Amerikaner frågade sig �var fanns alla förstörelsevapen�?

Bush sa: �De gav sig faktiskt på min pappa!�

Efterhand, när jag tänkte efter, förstod jag vad som gjorde mig så upprörd. Allt detta som Michael Moore säger förstod vi vanliga människor redan från början! Vi hade kunnat hindra detta tragiska och förljugna krig, om vi bara fått bestämma! Om de höga herrarna hade lyssnat när världen protesterade! Men det gjorde de inte. Och det mest tragiska är att man startat kriget på lögner, i syfte att komma åt något så patetiskt som – olja! Vad som helst kan hända när idioter sitter vid makten! Det visar Fahrenheit 9/11 klart och tydligt! Nu är det för sent. Vansinnet fortsätter och fortsätter!"


Inga kommentarer: